Microsoft Flight Simulator FS2004

Virtual World Tour

 

 

Afgangen på min jordomflyvning er udsat til jeg har fået installeret merer ram i min oldgamle Dell P3 733Mhz GeforceTi4200 128mb. 128mb PC800 RDRAM. Gammelt skod lort ;-).

Måske er afgangne udsat til jeg får købet en hurtiger 2.0Ghz+ computer, det bliver det nok.

Tjek tilbage for at se nyt om denne sindsyge flight jorden rundt, men kunne jo også gå jorden rundt i FS2004 eller padle ned af Nilen i en kano -) ?

 

Indledning :

Af John H. Olsen. Email : john@cyberdanmark.dk. ICQ : 19599674 ( Nickname=Tiki).

Jeg startede med Microsoft Flight Simulator FS2000 tilbage i foråret år 2000, og siden dengang har jeg været besat af MSFS, da der er noget helt specielt og unikt over dette program og denne flysimulator. Så fantastisk mange muligheder for forskellige aktiviteter, som kun fantasien sætter grænse for.

Danmark Ground Zero

Jeg har beskæftiget mig med virtuelle 3D multiuser verdner siden 16. September 1996, da jeg som borger nummer 107720 (nickname=Tiki) blev en del af det daværende Alphaworld, nu kaldet Active Worlds Inc. URL : http://www.activeworlds.com.

Siden 1.November 1997 har jeg ejet og drevet en dansk offentlig byggeverden kaldet Danmark, med hovedestaden Cybenhavn. URL : http://www.cyberdanmark.dk.

Jeg ser FS2004 som en gigantisk virtuel 3D verden, der indeholder nu over 24.000 lufthavne, utallige bjergkæder, floder,søer, kystlinjer og nu med ægte 3D vejrsystem. En åben virtuel verden hvor bruger kan importer 1000 vis af scenery og flymodeller. Håber at Microsoft Flight Simulator i fremtidige version vil gå henimod retning af 3D multiuser verden. Kan forstille mig MSFS som en online multiuser verden der kører på server worldwide og hvor folk logger på server med client program og fra server kører AI ATC styring af alle flights. 

En stor online multiuser world der kører i real-time hvor bruger logger på og får godkendt flight plans af worldwide ATC. Når man så flyver fra airport til airport, så ser man trafik af andrer bruger der har gang i en flight til en destinition et sted i verden. 1000 af bruger og fly online samme tid, overfyldte lufthavne og luftrum. Det kunne måske blive muligt at man som passager kan gå ombord i fly i lufthave og flyve med på en flight ? Eller gå rundt i lufthavnen som en figur og se på livet i lufthavnen ?

Det kunne værer imponerende hvis man kunne medtage virtuelle passager der fra deres sæder i flyet kunne følge flyvningen i en virtuel kabine. Måske også gå rundt i flyet og chatte med de andrer passagerer i flyet ? Måske der kunne der komme en form for økonomisystem med betalende passager, så man kunne oprette virtuel airlines online, købe fly og opbygge eget flyselskab, eller bare flyve som lønnet pilot ?

Det er begrænset hvad man kan opleve af detailjer nede på jordoverfladen, når man flyver oppe i FL410 (41.000 ft.) med en moderne airliner, der banker der ud af med march 0.82, noget som jeg selv holder meget af at gører, da det er en imponerende form for flyvning, så ikke et ondt ord om IFR flights. 

Fornemmelsen med en stor airliner, når man er linet op på centerlinjen på runway, holder med hylende jetmotorer nær full power, slipper parkingbreaks og flyet accelerere voldsomt ned af runway, er ubeskrivelig. 

Opstigningen op til cruise altitude på under 30 minutter, og når man så med autopilot på sidder og nyder udsigten og flyvningen, er også en speciel følelse.

En jordomflyvning med airliner kan gøres på en 2 dage med 3-4 stop, så det er der ikke meget udfordring i efter min mening, selvom jeg aldrig har fløjet jorden rundt med en airliner. Jeg har faktisk aldrig fløjet jorden rundt.

Det har altid facineret mig meget, at man i MSFS kan flyver i lav højde VFR igennem dale og over bjergkæder, over søer og langs floder, og følge med i hvordan dagen går på held og solen synker ned til en smuk solnedgang og natten tager over.

Jeg kan se på mine indsamlet FS2004 screenshots, at denne udgave er en helt ny generation af MSFS men ny forbedret grafik udseende og indtryk, som ikke kan sammenlignes med FS2002. 

Default scenery i FS2004 er så flot og afvekslende, at en jordomflyvning kan blive en stor virtuel oplevelse. Husker der uendelige grønne tomme ødemarker i FS2000, der vil gører en jordomflyvning i FS2000, til en lang trist og ensformig affære.

Den grafisk kvalitet i FS2004 vil gører en VFR jordomflyvning til en spændende og grafisk flot oplevelse. Glæder mig meget til at flyve ned langs Nilen til Victoria søen. Har været turen ned af Nilen i en Mirage F1 jagerfly med march 0.80 i FS2002, så jeg gælder mig til at flyve ned igen i FS2004, da der er en del flotte steder langt nede af Nilen i Sudan.

Jeg sidder desværre stadig med min old gamle Dell P3 733 mhz med Geforce4 TI4200 med 128mb, samt kun 128mb PC800 ram. (køber en klods på 128mb nu, 500,-Kr. hundedyrt. ). Så det er en oldgammel maskine jeg sidder med. 

FS2002 tog helt overhånd for mig, så meget, at jeg i tideligt foråret 2003 besluttede mig for, at af-installer FS2002 og venter på FS2004. Var træt af, at mine flight's og landinger med airliner, blev ødelagt af en elendig ydelse på min gamle computer og lav framerate. 

FS kører bedrer når man flyver med et langsom propelfly som en Cessena182, da computeren har tid til at regne på scenery, så jeg regner med at kunne hakke mig jorden rundt med en settings i grafik der passer til min oldgamle maskine. ville dog allerhelst sætte alt op på max settings, men det må blive når jeg får råd til en ny kraftig multimedie computer i fremtiden. Er en fattig mand lige nu ;-)

1.November 2003 henter jeg FS2004 på posthuset i speciel edition metal box og en 128mb PC800 ramklods, så er jeg flyvende lidt igen ;-)

 

 

Min Flightplan :

Sidder med et elendigt lille Politikens verdensatlas i A4 format, hvor der er engelske stedfortegnelser og landenavne, så det er lidt svært for mig at oversætte til danske navne, men jeg kan da prøver.              

Må anskaffe mig et bedrer verdensatlas før jeg flyver. (Har anskaffet Politikens Store Verdens Atlas, som jeg sidder og anvender nu til rute). Det er nok nemmest, at følge min flightplan hvis du sidder med et godt verdensatlas foran dig i stor format.  

Jeg kan varmt anbefale det bedste verdensatlas i stort format som jeg kender til, og som kan lånes gratis på Folkebibliotekerne og bestilles her online på www.bibliotek.dk :

The Times concise Atlas of the world
8. edition, 2000. Reprinted, 2001. 384 sider, illustreret i farver
Forlag: Times Books
Sprog: Engelsk

Der udkommer en ny udgave her midt oktober 11.Edition til 2.200 kr. kan købes hos ScanMaps.

Starter og slutter fra Kastrup Lufthavn (EKCH) og vil flyve med FS2004 default Cessena 182 skolefly hele vejen jorden rundt. 

Min ide med min jordomflyvning er ikke bare,  at flyve øst på, ned over Øst-Europa, Mellemøsten, Indien, Asien, Japan, Alaska, Canada, Grønland, Island, Færøerne, Norge og så til lille Danmark. 

En sådan rute vil værer oplagt og hurtigst, men så springer man Afrika, USA, og Syd-Amerika over, så min VFR flightplan i hovede er, efter at have studeret et verdensatlas : 

( Kigger i Atlas nu :-)

Undskylder hvis min fremstilling af min ide til flightplan er lidt rodet, men da jeg flyver VFR kan der komme ændringer hurtigt, hvis jeg får lyst til at tage en afstikker elelr afkorte ruten.

1. Europa - Mellemøsten :

Fra København, Kastrup lufthavn (EKCH) starter jeg tideligt morgen med default FS2004 Cessena 182 og flyver sydover ned igennem Øst Europa og til Balkan. 

Over Balkan ned til Grækenland og smutter en tur forbi Athen og så ud over det blå Ægæiske hav. Fra øen Thira, Santorini til Chania på Kreta. Over det vestlige Kreta til Sfakion, hvor der sejer en færge til Europas(EU) sydligste ø, Gavdhos, der skulle have nogle fantastiske strande. Flyver over og ser på øen og tager nogle screenshots.

Man kunne herfra flyver over til Nord Afrika, Ægypten, men jeg vælger nok at flyve på labgs over Kreta og over Rhodos til Tyrkiet.

Op igennem Tyrkiet til Ankara og så vidrer vest på op i det nordlige Tyrkiet til Georgien til bjerget Elbrus 5642 meter, der ligger på grænsen til Rusland, og skulle være Europas højeste bjerg.

Følger Kaukasus bjergene et stykke og drejer syd på igen imod hovedestaden i Georgien, Tbilsi. Så lidt syd på igen til hovedestaden Jerevan i Armenien.

Fra Jerevan sydpå til søen ved Orumiyen i det nordlige Iran og så ind i det nordlige Irak til Syrien. Igennem Syrien imod Libanon til Beirut og vidrer syd på til Israel.

Igennem Israel med besøg i Tel Aviv og hovedestaden Jerusalem, går turen til det Døde Hav der følges syd på. Vidrer syd på igennem Negevørken imod Eilat ved det Røde Hav.

Fra Eilat flyver jeg over Sinaihalvøen med afstikker til Sinai bjerget hvis jeg kan finde det, og så vidrer op imod Suez. Følger Suez kanalen op til Port Said.

Fra Port Said følger jeg den nordlige kyst til Nilens udmunding i Rashid, ser også at der er udløb af Nilen i Dumyat, men vælger at starte min flyvning ned langs Nilen fra Rashid ved Alexandria.

 

2. Afrika :

Flyver fra Rashid ved Alexandria i det nordlige Ægypten ned langs Nilen, verdens længste flod. Ned igennem Sudan igennem Khartoum. Vidre syd på af den Hvide Nil. Må passe på jeg ikke kommer til at flyve ned af bifloder til Nilen som Blå Nil og Atbara. Vidrer ned af Nilen i det sydlige Sudan, der hedder Bahr el Jebel. 

Ved Malakal i det sydlige Sudan, starter der et stort sumpområde hvor Nilen løber igennem, kan huske det fra sidste gang i FS2002 da jeg fløj ned langs Nilen, det kan være svært at følge Nilen her. Helt sydligt i Sudan til grænsen til Uganda, bliver Nilen til en normal flod igen.

I det nordlige Uganda følges Nilen over til søområdet Kyoga Lake nord for victoria søen. Fra Kyoga Lake der der flod til Victoria søentil Jinja. Ved Jinja må værer Nilen start ?

Fra Jinja tror jeg at jeg flyver en tur rundt Victoria søen vest rund forbi Kampala, som jeg ogaå lige besøger. Flyver hele vejen rundt om Victoria søen tilbage igen til Jinja, og så fra Jinja direkte imod Mount Kenya (5199 meter) cirka 150 kilometer nord fra hovedestaden i Kenya Nairobi. 

Fra Mount Kenya 5199 meter sydpå over Nairobi til Afriks højeste bjerg Kilimanjaro (5895 meter). Gad vide om Cessena 182 kan slæbe sig op i den højde ? Tvivler.

Fra Kilimanjaro (5895 meter) flyver jeg stik vest over Serengeti sletten imod Kigali I Rwanda. Derfra til Goma ved søen.

Følger så den Afrikanske forkastning ned langs Tanganyika søen og vidrer over til Malawi søen ned til Malawis hovedestad Blantyre.

Fra Blantyre flyver jeg stik øst til byen Mocambique og tanker op til turen over til Madagaskar. Flyver først til Moroni på Comorerne, og hvis muligt flyver jeg en tur til Seychellerne og Mauritius øerne, må se på der når jeg kommer dertil engang. Et besøg på den fransk ø Reunion kunne også værer flot.

En tur ned langs Madagaskar og over til fastlandet på Afrika igen, nok til hovedestaden Maputo i det sydlige Mocambique. Derfra direkte imod Cape Town i Syd Afrika. En tur rundt Kap det gode håb og så flyver jeg stik nord og flyver op igennem det indrer af Afrika igennem Botswana og Kalahari.

Vidrer op nord igennem midten af Afrika til Congo og så nord-vest over op til Elfenbenskysten. Følger så Elfenbenskysten i det indre af landet op til byen Dakar i Senegal.

Fra Dakar i Senegal flyver jeg stik øst tværst over verdens største ørken Sahara, igennem det indre af Sahara, indtil jeg rammer det Røde Hav. Der er nogle bjerge i det indrer af Sahara som jeg også vil flyve forbi, men planen er at flyve tværs igennem det indre af Sahara. Må huske nogle kolde øl til turen i Dakar :-)

Når flyveturen tværst igennem Sahara er overstået og jeg er ved det Røde Hav, flyver jeg over til byen Jedda i Saudi Arabien med et besøg i Mekka ;-)

 

3. Mellemøsten og sydlige Asien :

Fra Mekka flyver jeg syd på imod Yemen og så rundt om den Saudi Arabiske halvø til de forskellige små oliestater op langs den Persiske Golf op til Kuwait.

Fra Kuwait op langs Tigris floden til hovedestaden i Irak, Baghdad.

Fra Baghdad til Theran i Iran. Fra Theran østover imod Kabul i Afghanistan.

Fra Kabul op nordpå til det bjergrige område i Tadsjikistan og Kirgisistan.

Fra Kirgisistan over Kina til Kashmir. Jeg er ikke sikker på at Cessena 182 kan flve her da der er meget højt, men vil forsøge at finde nogle bjergdale at komme igennem.

Fra Kashmor direkte syd på til Delhi i Indien.

 

4. Indien og Asien :

Fra Kashmor direkte syd på til Delhi i Indien.

Fra Delhi syd på imod Bombay og fra Bambay vidre syd på til Goa og helt ned til den sydlige spids af Indien.

Fra den sydlige spids af Indien over til Maldiverne hvis muligt.

En tur rundt Sri Lanka også.

Derfra op nord på igennem Indien igen til Nepal.

Stop i Nepal i Jomsom (VNJS), da jeg er ejer af en virtuel airline der : CDA Jomsom Airlines

Fra Nepal til Bangladesh med besøg i Bhutan måske.

 

5. Asien :

Bangladesh ned igennem Burma imod Ragoon. Ud over det Indiske Ocean langs Andamanerne øerne og vidre over Nicobarerne øerne til nordspidsen af Sumantra.

Der ligger en ø midt ude i en stor sø cirka 100 kilometer syd for byen Medan på det nordlige Sumantra, Samosir, må kigge på den også.

Flyver så ned igennem Sumatra fra nordspidsen langs bjergryggen til Jakarta.

Fra Jakarta over Java til Bali. 

Fra Bali over Små Sundaøerne, Lombok, Sumbawa, Flores, til Timor og Øst Timor.

Fra Øst Timor til øerne i Bandahavet og Arafurahavet. 

For ikke at gå tabet i de utallige øer i Indonesien, man kunne bruger måneder på at flyve rundt og se på, må jeg tænke på at komme over til Australien, en flyvetur på en 500-600 kilometer til byen Darwin i nord Australien.

 

6. Australien :

Fra Darwin i nord Australien syd-vest direkte til Perth over Great Sandy Desert, en tur på cirka 2.500 kilometer, som vel kan klares på en lang dag :-) ?

Fra Perth øst over Great Victoria Desert til Ayers Rock, cirka 2.200 kilometer, og til Alice Springs i det indre af Australien.

Fra Alice Springs direkte sydpå til Melbourne, cirka 2.400 kilometer. Kan klares på en dag også.

Melbourne over til Tasmanien og til byen Hobart.

 

6. New Zealand og det Sydvestlige stillehav :

Fra Hobart, Tasmanien, de ca. 1.600 km. over til New Zealand og fra nordspidsen af New Zealand over til Raoul Kermadec øerne (ca.1.200 km). Og så igenvidre ca. 1.200 km. til Tonga øerne.

Fra Tonga øerne til Samoa. Det er muligt fra Samoa at tage på oplevelse i stillehavet til Fransk Polynesien og det sydlige stillehavn, men det er nog noget af en lang tur en i Cessena182, så det står åbent om jeg vil fortsætte ud i Stillehavet. Jeg skulle helst ikke strande på min jordomflyvning et mystisk sted ude i Stillehavet, men det ville værer meget passende at strande der :-)

Fra Samoa Fiji Øerne, over til Vanuatu, Ny-Hebriderne, med et smut forbi Ny Caledonien. Fra Vanuatu til Salomon Øerne.

Fra Salomon Øerne over igen til Papua Ny Guinea og nordpå op igennem Filippinerne.

 

7. Sydøstlige Asien :

Fra Filippinerne til Taiwan. Fra Taiwan langs Ryukyøerne til Japan. Op igennem Japan og langs øerne Kurilerne til Rusland.

 

8. Alaska og Canada :

Langs øerne i Aleuterne over til Alaska, USA. Ned igennem Canada. 

 

9. Vestlige USA :

Langs vestkysten i USA sydpå, med stop i Seattel, San Fransico, Los Angelse og et smut til Las Vegas også fra Los Angelse.

 

10. Mellemamerika :

Nordpå ned igennem Mexico med stop i Mexico City. Vidrer ned nordpå igennem mellemamerika med stop i Panama og en tur over Panamakanalen.

 

11. Sydamerika :

Fra Mellem-Amerika ned til spidsen af Syd-Amerika langs Andesbjergene på vestsiden at Syd-Amerika.

Måske et smut over til Anarktis fra Kap horn i Syd-Amerika ? Måske en tur hele vejen rundt om det bjergrige Anarktis og så retur til Kap Horn ?

Fra den sydligste spids af Syd-Amerika, Kap Horn, et smut over til Falkland Øerne. Op igennem Syd-Amerika, igennem det indre af Brasillien, til Carabien,

 

12. Carabien :

 Op nordpå over øerne i Carabien, Cuba over til Florida i USA.

 

13. USA og Canada :

Op igennem det vestlige USA til Meigs Field, Chicargo og så til New York. Op igennem Canada, over Hudson Strædet til Baffin Island. Devon Island og til Thule Airbase, Grønland.

 

14. Grønland :

Fra Thule Airbase op til byen Alert, verdens nordligste by, på Ellesmere Island. 

Over det nordlige Grønland til Station Nord. Måske rundt Grønlands nordkyst eller direkte over indlandsisen. Fra Station Nord over til den norske nordlige øgruppe Svalbard.

 

15. Norge :

Fra Svalbard til Nordkapp i Nord-Norge. Ned igennem Norge langs kysten til Oslo og ned sydpå langs kysten af Sverige til København.

 

16. Danmark :

Over Øresund fra Malmø langs Øresundsbroen og en tur over København med landing på Kastrup Lufthavn igen.

HJEMME IGEN !!!

 

Afslutning :

Min ruteplanlægning virker meget overdrevet og lang, men selv min lange rute besøger kun få steder i den virtuelle verden i FS2004. Det er det der er så fantastisk med denne flysimulator, at den virtuelle verden er SÅ stor som den er, jo lige så stor som vores virkelige verden er.

Jeg vil påstå, at man kan flyve VFR hele livet i MSFS og stadig finde nyse steder at besøge, verden ER stor og uopdaget stadig.

At jeg har tænkt mig at sidde alene og tøffe der ud af i en lille Cessena182 på min rute, kan føles som at høste en kornmark med en negleklipper, der ER en lang tur i et så lille og langsom et fly.

Min ruteplanlægning er kun min egen skitse i hovede efter jeg har sidder og studeret et verdensatlas, der er rigtige mange muligheder for at planlægge en tur jorden rundt. Min rute kunne nemt forkortes, men så kommer man også til at spring Afrika, Australine, Sydlige Stillehav, Mellemamerika, og sydamerika over. ? Hvornår kommer man ellers der forbi i en Cessena182 ?

Hvis jeg flyver fra morge til aften, skulle jeg nok kunne flyve cirka 2.000 kilometer om dagen, så kommer den tid det vil tage efter endt fligt at ordne screenshots og lave webside og uploade. Da jeg meget gerne ville kunne tilknytte en lille kommentar på nogle af screenshots, tænker jeg over en del hvordan jeg skal lave mit screenshots system mest effektivt. Jeg vil helst ikke sidde iog pause min flight efter hvert screenshot og skrive kommentar på webside, det vil ødelægge lidt af min flyvning.

Jeg vil nok kunne sidde og skrive et par linjer i hånde imens jeg flyver og skrive nummer på mine screenshots ned på papir, og så efter flight indskrive min tekst til hvet enkelt billede.

Jeg har en cirka 60 dage af flyve i inden Nytår. Med 2.000 kilometrer om dagen vil give 120.000 kilometer, så det skulle nok kunne lade sig gører på 60 dage ?? Vi får se :-)

 

Dagbog

Jeg vil forsøge efter hver endt flyvning at ordne screenshots og lave webside på dagens flyvning, så dagens flyvning står tydeligt for mig. Jeg kan ikke love at min skrevet tekst bliver spændende læsning, da der vil værer mange og lange flyvninger der nok er ensformigt, som over Sahara og tværs over Australien og lange flyvninger over hav i timevis. Alle websider til de 60 dages flyvninger er klar, der skal bare indsætte screenshots og skrives tekst, men jeg kan forestille mig, at jeg efter endt lange flyvninger, nok mest er til at gå i seng og sove. Det er min plan at optage alle flyvninger, så de kan afspilles i replay i FS2004 hvis nogle skulle få lyst.

Dag 1

XXXdag den 4. November 2003

 

Dag 2

XXXdag den XX. November 2003

 

 Dag 3

XXXdag den XX. November 2003

 Dag 4

XXXdag den XX. November 2003

 Dag 5

XXXdag den XX. November 2003

 

 Dag 6

XXXdag den XX. November 2003

 

 Dag 7

XXXdag den XX. November 2003

 Dag 8

XXXdag den XX. November 2003

 Dag 9

XXXdag den XX. November 2003

 Dag 10

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 11

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 12

XXXdag den XX. November 2003

Dag 13

XXXdag den XX. November 2003

Dag 14

XXXdag den XX. November 2003

Dag 15

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 16

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 17

XXXdag den XX. November 2003

Dag 18

XXXdag den XX. November 2003

Dag 19

XXXdag den XX. November 2003

Dag 20

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 21

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 22

XXXdag den XX. November 2003

Dag 23

XXXdag den XX. November 2003

Dag 24

XXXdag den XX. November 2003

Dag 25

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 26

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 27

XXXdag den XX. November 2003

Dag 28

XXXdag den XX. November 2003

Dag 29

XXXdag den XX. November 2003

Dag 30

XXXdag den XX. November 2003

 

Dag 31

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 32

XXXdag den XX. December 2003

Dag 33

XXXdag den XX. December 2003

Dag 34

XXXdag den XX. December 2003

Dag 35

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 36

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 37

XXXdag den XX. December 2003

Dag 38

XXXdag den XX. December 2003

Dag 39

XXXdag den XX. December 2003

Dag 40

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 41

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 42

XXXdag den XX. December 2003

Dag 43

XXXdag den XX. December 2003

Dag 44

XXXdag den XX. December 2003

Dag 45

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 46

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 47

XXXdag den XX. December 2003

Dag 48

XXXdag den XX. December 2003

Dag 49

XXXdag den XX. December 2003

Dag 50

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 51

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 52

XXXdag den XX. December 2003

Dag 53

XXXdag den XX. December 2003

Dag 54

XXXdag den XX. December 2003

Dag 55

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 56

XXXdag den XX. December 2003

 

Dag 57

XXXdag den XX. December 2003

Dag 58

XXXdag den XX. December 2003

Dag 59

XXXdag den XX. December 2003

Dag 60

XXXdag den XX. December 2003